27 november 2006

Har nettop hatt den kuleste kjørelæreren på landeveiskjøringen i dag!
Meg og en annen fyr som skulle ha landeveiskjøringen sammen satt og fikk litt teori av den vanlige kjørelæreren før en snodig fyr med langt, grått hår, skinnvest og mc hammer pants kommer ruslende inn og sier: "hallaien! Eg é Per!", på god bergensdialekt. Genial fyr. Jeg endte opp med å kjøre med fyren tur/retur Voss, og vi hadde sikkert maks et halvt minutts stillhet i strekk under hele turen. Fant tonen med en gang, og pratet om det meste. Han var en sånn fyr som har opplevd "alt". Han har reist rundt i hele verden så og si. Og då mener eg ikke bare sånne klassiske steder som Gran Canaria, Ibiza og Kreta-opplegg. Han har sullet rundt oppe i inkalandsbyer, og har fått bygget et hus som gave fra noen "innfødte" (eller noe sånt. Stammegreier) i Indonesia, fordi han lærte ungene deres engelsk. Han har holdt på med rally, surfing, racing på motorsykkel (type 240-250km/t racing. Vetsje ka det kalles, men the real shit ihvertfall), og garantert mer. I tillegg driver han og samler på vetaranbiler. Genial fyr, som tydeligvis har levd et utrolig spennende liv! Hehe. Hvorfor i alle dager er han kjørelærer? Hvertfall. Han sa han trivdes med det, og skulle jobbe med det i 5 år til. Etter det er han ferdig med en eller annen form for sykepleierutdannelse som gjør at han kan jobbe så og si hvor som helst i verden. Da er planen å bare reise rundt i hele verden og jobbe. F.eks et halvt år nede i Indonesia, før han drar videre til Brasil. Who knows. Fyren er 50 år, men ser ut som en 35-åring!

Det som gjorde så inntrykk på meg var livsslysten og opplevelseslysten til mannen. Mange 50-åringer her i Norge (20-30-40-åringer for den saks skyld) virker fornøyd med å bare ha en jobb å gå til hver dag, å ha et hus å bo i, og en familie rundt seg, og slår seg til ro med det. Det i seg selv er jo på ingen måte noe gale. Men det må jo være mer å oppleve her i verden! Familie, hus og jobb er fint det! Men jeg håper jeg aldri stopper der. Det er jo uendelig med ting der ute å se, smake, føle, gjøre og oppleve! Umulig å oppleve alt, men jeg vil oppleve så mye som mulig!
Eller hva sier dere?

10 kommentarer:

Sturla sa...

Kunne ikke vært mer enig, Tommy!
Men det er ingen motsetning her: Familie lar seg lett kombinere med reise og opplevelser - dersom alle vil!
:)
Og da har man noen å dele opplevelsene med også.

Jan Ingar sa...

Jeg ser det som et stort mål å få seg jobb og familie jeg. Det er dessverre mange som ikke oppnår det engang.

Det er mange som har levd et rikt liv selv om de ikke har vært på backpackertur. Bestefaren min var slik. Hadde kanskje ikke sett så mye av verden, men alikevel mye livsvisdom. "Lykken er der man ikke er" stemmer nødvendigvis ikke.

For å sitere deg selv: "Man er ikke rik før man er førnøyd med det man har". Tror det gjelder opplevelser også?

Men for all del, jeg feel your groove. I disse tider med eksamenslesing har jeg blitt oppgitt over mitt eget liv til tider.

Tommy sa...

Jeg mente heller ikke at det er noen motsetning:)
Seff vil jeg ha familie! Men når jeg har familie, vil jeg ikke bare "parkere" sånn som mange gjør. Å få familie er et mål for meg og!

Unknown sa...

jeg skjønner hva du mener! Det er så masse jeg vil oppleve før jeg blir 90! Men så kommer de som sier at men ikke kan reise og oppleve når man er gift og har barn. Men..hellu? Går vel an å ta 35 fluer i en smekk?

Tommy sa...

amen sistah!

Benja sa...

Skal vi dra til inkabyen tommy!? :P Vi får spare opp etter et år i Nordsjøen.. Og skyndte oss før eg blir gift! :P hehe Eg e klart med! ;) We are still young!

Female viking sa...

Enig! Preaching to the choir her Tommy...:) Hva med kombinasjon av utland, opplevelser og studier? Har funka fett for meg i hvert fall, og jeg har ingen planer om å kun holde meg til fedrelandet nå som jeg er hjemme igjen... Hele verden er en eneste stor landsby - og den er mitt hjem!

Anonym sa...

landeveiskjøring er gøy;) høres ut som om du fikk den beste kjørelæreren av oss alle! lykke til videre med kjøringen da:)

Lars Paul sa...

Hei Tommy.
Bloggen din er jammen blitt flott etterhvert. Men vil komme med ein anbefaling te deg, kanskje du er ein av de som skulle melde deg på Salomokonkuransen. Sjekk ut bloggen min: http://lpt83.blogspot.com

LP

Eirik sa...

Veldig enig med deg Tommy, men hadde jo vært et pluss å finne seg en kul kone/Dame på opplevelsene og. Men det fins vel ingen sånne der ute..:)